Ráth Kinga

pszichológus, integratív gyermekterapeuta, metamorphoses meseterapeuta. Több, mint 15 éve foglalkozom gyerekekkel és kamaszokkal. Évekig hátrányos helyzetű kisiskolásokkal és fiatalokkal dolgoztam, jelenleg iskolapszichológusként tevékenykedem.
Munkám során azt tapasztalom, hogy a gyerekekhez és a serdülőkhöz a bizalommal teli kapcsolat kialakítása mellett a képzeleten át tudok a legkönnyebben eljutni. Az egyéni konzultációk és csoportos foglalkozások során szívesen használok játék- és művészetterápiás elemeket és egyre többször mesét. A játék, az alkotás, a zene, a mese öngyógyító folyamatok egész sorát indítja be, a belső képekkel való munka oldja a az ellenállásokat és megnyitja az utat az önismeret felé. A gyerekek a világot cselekvésen és elbeszéléseken keresztül ismerik meg. Rengeteget kérdeznek, mi felnőttek pedig rövidebb-hosszabb történetek segítségével próbáljuk nekik elmagyarázni, hogyan is működik a világ. A különböző mondák, legendák és mesék is mind azért születtek, hogy a világ érthetőbbé váljon. A mai napig irányt mutatnak, megoldást adnak a különböző élethelyzetekkel kapcsolatos problémákra.
Számomra a mesék fő ereje, a személyes belátások, a belső hang és önismeret fejlesztésén túl abban rejlik, hogy cselekvésre késztetnek, a mesével való munkát követően az ember felelősséget vállal saját magáért és aktívan tesz azért, hogy életében pozitív változások induljanak el.
A mai rohanó, folyamatosan változó világban a mesék kapaszkodót és reményt adnak, megmutatják, melyek a maradandó, valóban lényeges dolgok. A gyerekeknek és kamaszoknak pedig óriási szükségük van minderre.
Műhelyünkön azt szeretnénk bemutatni, hogyan lehet dolgozni az iskolában a szorongó gyerekekkel, akik belső bizonytalansága túlzott félénkségben, de ingerlékenységben és viselkedésproblémákban is megnyilvánulhat. A szorongást szomatikus tünetek is kísérhetik, mint fejfájás, hasfájás, alvásproblémák. Az alkotó-fejlesztő mesecsoport célja a bátorítás, belső erőforrások erősítése, elfojtott indulatok kezelése, rejtett képességek felszínre hozása. A gyerekek a mese, a teremtő képzelet nyelvének segítségével, egymástól tanulva gyűjthetnek bátorságot, erőt és küzdhetnek meg a különböző akadályokkal. a foglalkozás során kiállt próbatételeknek, a megszerzett tudásnak és “kincseknek” köszönhetően magabiztosabbá és nyitottabbá válnak a világra és mások felé. A foglalkozásokhoz kiválasztott mesék mindegyikében a hangsúly az énközpont megszilárdításán, a belső egyensúly visszaállításán van.
A workshopon a gyerekekhez hasonló módon járjuk végig a mesei helyszíneket, különböző feladatok és próbatételek várnak majd ránk, szerezhetünk kincseket és megtapasztalhatjuk a segítők és varázseszközök gyógyító erejét. A foglalkozás végén pedig egy szakmai beszélgetésre, tapasztalatcserére hívjuk a résztvevőket.